Întrebări frecvente și informații utile. Aici încercăm să răspundem la toate întrebările tale.
Ce este un consumator vulnerabil de energie?
Conform Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, un consumator vulnerabil este o persoană sau o familie care necesită măsuri de protecţie socială şi servicii suplimentare pentru a-şi asigura nevoile energetice minime pentru locuință, din motive de venit scăzut, vârstă, sănătate sau izolare geografică față de sursele de energie.
Această lege a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2021 și a fost concepută pentru a proteja categoriile sociale defavorizate în fața creșterii prețurilor la energie.
Categorii de consumatori casnici care pot fi considerați vulnerabili:
- Persoane singure sau familii cu venituri medii nete lunare mai mici de 1.386 lei/persoană, în cazul familiei, şi de 2.053 lei, în cazul persoanei singure (valoare ce poate fi actualizată periodic),
- Persoane care au atins vârsta standard de pensionare, care au venituri medii nete lunare mai mici de 2.053 lei,
- Persoane care prezintă probleme de sănătate care împiedică sau restricţionează mobilitatea şi/sau deplasarea acestora ori necesită modalităţi de informare şi comunicare adaptate nevoilor specifice sau persoane care necesită utilizarea de aparate electrice medicale pentru menţinerea în viaţă sau pentru menţinerea stării de sănătate,
- Persoane singure sau familii care trăiesc în zone izolate sau în aşezări informale potrivit anexei nr. 2 la Legea nr. 350/2001, fără acces facil la energie sau servicii de întreținere.
Facilități oferite consumatorilor vulnerabili:
A. Măsuri financiare
1. Ajutor financiar lunar pentru plata facturii la energie electrică, gaze naturale, încălzire
o Se acordă diferențiat în funcție de tipul de sursă de încălzire: gaze, electricitate, lemne, etc.
o Valoarea ajutorului se stabilește în funcție de situația familiei.
2. Ajutor pentru achitarea costurilor de energie pe perioada sezonului rece (1 noiembrie – 31 martie)
o Se poate solicita împreună cu ajutorul permanent sau separat, atunci când sunt îndeplinite condiţiile de acordare
3. Reducerea prețului energiei și gazelor naturale
o Acest beneficiu este specific familiilor cu domiciliul în localităţile situate pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării“ sau în unele localităţi din Munţii Apuseni, care beneficiază de o reducere de 50% a preţului final la energia electrică.
B. Măsuri non-financiare
1. Facilităţi de acces şi conectare la sursele de energie disponibile necesare pentru asigurarea nevoilor energetice minimale
2. Interdicția de debranșare în situații de criză energetică
3. Consilierea şi informarea transparentă şi accesibilă cu privire la sursele de energie, costuri şi proceduri de acces la acestea
Cum pot aplica consumatorii casnici?
1. Depunerea cererii la primăria în raza căreia au locuința
o Se completează un formular tipizat de cerere si declarație pe proprie răspundere și se anexează acte doveditoare privind veniturile și componența familiei.
o Lista completă a documentelor necesare se obține de la Administrația Publică Locală (Primăria).
2. Verificarea și aprobare
o Autoritățile locale verifică eligibilitatea și transmit datele către Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială.
3. Acordarea ajutorului
o Ajutorul se plătește direct furnizorilor de energie (se scade din factură) sau în anumite cazuri, beneficiarului.
Mai multe detalii oficiale: Legea 226/2021 – consumator vulnerabil
Se aplică măsurile și pentru consumatorii industriali?
Nu, conceptul de consumator vulnerabil NU se aplică persoanelor juridice sau companiilor.
- Legea este exclusiv destinată persoanelor fizice în calitate de consumatori casnici.
Conform Ordinului ANRE nr. 5/2023, clientul vulnerabil are dreptul să beneficieze de anumite facilităţi asigurate, în mod gratuit, cum ar fi:
a) Acces la punctul nostru de contact sau la punctele de informare generală, prin modalităţi specifice adaptate necesităţilor clienţilor vulnerabili;
b) Dacă ești titularul locului de consum, poți împuternici o altă persoană să primească facturile, notificările, sesizările sau să depună notificări și cereri în numele tău;
c) La solicitarea ta poți primi facturile, notificările, plângerile sau orice alt material informativ, în format electronic;
d) Eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită împreună cu noi.
